15 juni 2010

Får du i dig tillräckligt med näring?



Hur mycket väger din frukost? Ingen aning.
Nu väger jag och skriver upp allt jag äter.
Minsta lilla äpple och näve nötter ska registreras.
Torbjörn i Kungsbacka som är utbildad i nutrition, har erbjudit sig att göra en analys av min mat, därav vägandet.
Klart det är kul att veta om maten ger mig det jag behöver. Särskilt med tanke på att jag ska öka min löpträning, inför Lidingöloppet (30 km) i september.
Som inspiration har han givit mig sitt recept på en näringsbalanserad müsli:
För ett kg blanda följande:
600 g dinkelflingor
150 g rostade sojabönor
80 g torkad aprikos i bitar
80 g katrinplommon
80 g russin
30 g solroskärnor
30 g kokosflingor
En tallrik fil (2dl) och 105 g müsli, ett krm linfröolja och en halv apelsin ger följande.
Detta är den müsli Torbjörn äter själv för att kunna bygga styrka utan kosttillskott.

Var hittar jag dessa ingredienser? Hittade några via Hedenborgs, som kör mina varor ända hem, varannan vecka. Andra fann jag på Ekostore. Provade direkt kokosflingorna, kallade kokoschips.
De smakade ljuvligt. Väcker genast lusten: Vill ha mer. Doften tände minnen från stränder under kokospalmer långt borta. Vi använde alla kokosolja för att bli brunare än bruna.
Men lärde mig då att inte äta så mycket kokos på grund av hälsorisken. Kokos, som är hårt fett hamnade i skamvrån tillsammans med andra hårda fetter, eftersom det skadade hjärt- och kärlsystemet ansåg man då. Idag är synen annorlunda. Snarare är det rena rama hälsofettet, berättar bland andra Paulun. Det innehåller bland annat laurinsyra, som har en antibakteriell effekt. Mycket tyder på att kokosfettet kan förhindra de inflammationer som orsakar hjärt- och kärlsjukdom.

Inga kommentarer: