14 juni 2010

Piggdrink för trötta




Vaknade med trötthetskänsla. Inspirerades av Sanna Ehdin i DN, som bjöd på piggelindrinkar.
Stack ut i lillskogen nära och letade. Hon hade spenat, som ju går att köpa för alla som inte bor skogsnära, men jag ville ha vildväxt, närväxt.
Hittade kirskål, som jag aldrig använt förr, men har lärt mig är nyttig som bara den. Nästa steg blev att vittja mina nässelställen. På vägen hem med min rostfria bunke knep jag lite syrlig, fin harsyra. När jag sköljt och hackat blev det lite drygt 1 dl gröna blad. Till detta skulle det vara lök. Klippte av de fina gröna stänglarna av vitlöksklyftor jag satte ner i jorden i april och lite gräslök 1-2 tsk.
Gjorde som Sanna föreslog, tillsatte också 2 msk proteinpulver. Tog sojamjöl, anar att det fungerar bra.
Enligt Sanna skulle det vara 2 msk vispgrädde, men det hade jag ingen hemma, så jag tog sojamjölk och 2 dl vatten. Sedan på med mixern.

Inte blev det vackert. Men förvånansvärt gott. Och pigg blev jag.
Så pigg att jag stack ut på en lång löparrunda på över 16 kilometer i bara farten.

Inga kommentarer: