17 juni 2010

Yoga för dagligt lugn

Blev inspirerad att yoga efter att ha jag läst en bok om löpning igår.
Boken var Malin Ewerlöfs bok Malins bok om löpning. Den var anspråkslös med befriande avspänd hållning till pulsklockor, exakta tider och prestationer kopplat till det. Visst hade hon strikt träningsschema, med tuffa intervaller minst två gånger per vecka. Men hon talade om att springa och styras av sin känsla, snarare än pulsklockan. Pulsklockan hade hon för mellantider, men inte mer. kanske är det annorlunda idag. Boken är skriven år 2000.
Men hon skrev också om hur viktigt det var med stretching och med styrketräning, för att bli en bra löpare.
Stretchingövningarna hon visade på bild var förvillande lika yogaövningar. Jag kände hur jag längtade efter yogans rogivande och bålstärkande övningar.
Därför gjorde jag som Are råder: Började med nyponte.
Och sedan ett pass "morgongymnastik", i form av en timme Ieyengaryoga.
Stärkt till kropp och sinne rullade jag mot arbetet.
Det räcker inte med en sorts rörelse, som löpning. Yoga behövs också. Åtminstone för mig.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Alla behöver yoga, det är bara det att alla inte inser det. Många blir ju dessutom bättre löpare eller vilken motionsform de nu utövar när de gör yoga.

Pia Vingros sa...

Helt rätt Jenny. Jag har yogat till och från sedan jag var 16 år och särskilt idogt de senaste 20 åren. Nu tycker jag det är en perfekt kombination till löpningen.

Jenny sa...

Wow, det var imponerande! Egentligen tror jag att yoga är det enda man behöver, beroende på vilken form man utövar, men det är alltid roligare med variation.