19 juni 2010

Arame - jodkälla för vegetarianer



Börjar lördagen med brödbak av broder Maximilians surdegsbröd. Tre härligt tunga limpor är under jäsning. Surdegen är i finfin form (det är den inte alltid). Kanske tack vare kärleksfull och uppmärksam hantering, plus sju mörka russin i? Nu har jag snart gott järnrikt bröd.

Nästa insats är att lägga arame alger i blöt. Arame är en av havets vegetabilier och är fullproppade med mineraler och vitaminer. Den används flitigt i det japanska köket.
Har aldrig ätit det tidigare, men fick tipset av Torbjörn som är utbildad i nutrition. För vegetarianer kan få näringsbrister, som alla andra. Jodbrist är en risk, eftersom vi undviker salt och inte äter djur från havet. Enligt Torbjörn är det därför bra att äta arame en gång i veckan, för att försäkra sig om att kroppen får detta essentiella spårelement, som jod är.
Tänkte blanda arame med min piggdrink på nässlor, kirskål och sojamjölk som jag gjorde en variant av häromdagen.
Sedan tänker jag lata mig. Om det inte blir sol förstås. Då blir det lååång cykeltur. Behöver tystnad och ensamhet för att fundera över vad året i jakten på den fulländade hälsan lärt mig. Om några dagar är det dags för facit.
Sedan får jag se om jakten fortsätter, men i annan skepnad.

Inga kommentarer: