16 juni 2010

Hur mycket ska jag äta när jag springer?


Vad sägs om en morgonrunda 6.10?
Sms:et kom sent igår kväll och jag tvekade.
Har känt mig trött. Inte så mycket i kroppen, men i knoppen.
Tar löpningen musten ur mig? Förra veckan blev det fyra rundor. Kanske är det mer än jag förmår? Kanske är Lidingöloppet inget för mig? Min kroppskonstitution kanske inte passar så hård träning, grubblar jag.
Igår åt jag enligt Torbjörns koncept, som är mer likt mina ätvanor förr: med betoning på bra proteinkombination. Råris och bönor.
Inte bara potatis och ost-kombinationen.
Efter maten kände jag mig både energisk och pigg. Visserligen har jag också vilat två dagar efter 16 kilometers löpningen i söndags, men det känns som om maten gjorde susen.
Så jag svarade: Ja! på sms:et.
6.10 sprang jag och Maria ut längs Härlanda Tjärn där älvorna dansade en lågmäld morgondans på den spegelblanka vattenytan. I skogsbrynet syntes ett rött tält. Några lyckliga som valt solsidan för tidig väckning.
Prattempo runt de 3 kilometrarna runt. Kroppen kändes pigg och alert.
Ska satsa på att äta mer. Och framförallt se till att få i mig proteiner.
När huvudet säger stopp, får man se opp, och tänka till.
Träning kräver mat, mer mat än om jag mest cyklar till och från jobbet. Och rätt mat.

2 kommentarer:

Sture sa...

bäst mår kroppen och tar vara på effekterna av löpning om man varvar motion, vila samt äter rätt.
Extra viktigt att äta strax efter ett pass - en banan är bra för både apa och människa . allt det här vet Du säkert redan.

Helahälsan sa...

Ja, jag försöker ät något inom en halvtimma. Men kanske går det ibland mer än en halvtimma innan jag ens är hemma, inser jag. Ska packa ner en energybar, som jag gjort själv och stoppa i mig.