10 juni 2010

Lyckligare nu!

Hur går det med ditt projekt? Vad ska du göra när året gått? undrade Dragan, som följer mig på bloggen. Och fortsatte:
- Jag, som träffar dig mer sällan än förr tycker att du är så förändrad.
Hur då? På vilket sätt? undrade jag nyfiket, omgiven av mina arbetskamrater.
- Jag det inte hur jag ska uttrycka mig, för att inte säga något ofördelaktigt om hur du var förr, men du är fräschare, piggare och verkar mer alert.
De andra runt om nickar instämmande.
Annica höll med dagen därpå:
- Ja du verkar lyckligare nu.
Lyckligare. Fräschare. Piggare.
Ett himla bra resultat.
Kan det bli bättre?
Tror själv visst det handlar om maten och livsstilen. Men också om att det är väldigt uppiggande att ha ett projekt att undersöka en fråga; Hur når man fullständig hälsa? I undersökningen ligger lyckan.
Läser om positiv psykologi i SVD, där Gretchen Rubin jagat lyckan och testat allehanda lyckorecept under ett år. En av hennes slutsatser är att det är som med annan träning. Det går att träna lyckomusklerna. Hon är lyckligare nu än förr.
Jag med, även om våra vägar dit sett lite olika ut.

Inga kommentarer: