08 juni 2010

Två levnadsregler - och sedan?


Nu är det allvar. Vad ska jag göra?(Här på Alvaret, Öland)

Den 6:e av Are waerlandsregler i fyndbroschyren Hur bör jag äta lyder:
6)Det bästa lunchmålet utgöres avgjort av kruskan, som förtäres tillsammans med äppelmos eller annan fruktkompott och söt helst oskummad och pastörioserad mjölk. Målet kan avslutas med grovbrödsmörgås helst av hårt knäckebröd med mesost som pålägg. Märk väl att detta mål bör ätas i och för sig, utan andra tillsatser. , för att kunna på bästa sätt tillgodogöras.
7)Middagsmålet. är lunchen ett cerealmål som huvudsakligen består av sädesslag, mjölk- och mjölkprodukter, kärnrussin och inkokt frukt, så bör den givetvis kompletteras på ett naturligt och fysiologiskt riktigt sätt med ett vegetabiliskt huvudmål som i huvudsak består av vegetabilier, helst Au naturel eller i den form som mästerkocken Naturen själv gjort dem."
"Mästerkocken Naturen" visst uttrycker han sig underbart.
Mästerinspiratören Waerland.
Måltiden ska vara så enkel som möjligt: Potatis och råkost alltså, vad årstiden bjuder.
Nu inleds råkostätarens bästa årstid.
Gillar enkelheten.
Men snart är mitt år som waerlandist över. Dags för utvärdering och framtidsplanering:
Hur ska jag göra? Fortsätta ett tag till?
Eller utvärdera och gå vidare med min vanliga kosthållning?
Dricka kaffe igen? Alkohol? Och äta fisk och fågel?
Just nu är det bara en massa frågetecken. Hur ska jag rätt utvärdera experimentet?
Så minns jag i form av en utebliven smärta, att huvudvärken jag jämt hade förr plågar mig sällan nu.
Det är ett tecken....

Inga kommentarer: