07 juli 2010

E-vitaminladdad sommarfrukost och soleksem



Superladdar mig inför dagen med svenska jordgubbar till Torbjörns smaskiga proteinladdade
müsli. Underst har jag turkisk yoghurt. Passar lika bra till frukost ibland som till efterrätt, tycker jag. Hembakat rågbröd på surdeg och crunchy eko jordnötssmör till. En klick ekologisk honung gör allt extra sött och gott. Grapefruktjos och en kopp roibuste till.
En underbart god och näringsladdad frukost kan jag lova.
Nötter, frukt och bär är goda E-vitaminkällor. Bra balans mellan de olika E-vitaminer som finns får man bäst genom mat som är laddad med frukt, nötter, grönt och fisk. Själv är jag väldigt förtjust i nötter ända sedan jag lärde mig att enligt en av den amerikanska vegetariska rörelsens förgrundsfigurer Kellogs är en näve nötter per dag vad vi veggisar behöver för att få i oss vårt nödvändiga protein.
En bra balans av E-vitaminer är nödvändigt om vi ska undvika Alzheimers, enligt en ny studie.
Ännu ett argument för vegetarisk kost enligt Are!
Men vad behövs för att undvika soleksem, utöver skydd? Jag får kliande prickar vid handleder (insidan) och fotlederna (insidan) nästan varje sommar. Enda boten som jag märkt är - VÄTSKA. Sommarliv och värme kräver förmodligen mer vätska än jag tror. Nu har prickarna och kliandet kommit. Dricker vatten och te och hoppas jag har rätt.

2 kommentarer:

Tove sa...

Hej! Får jag fråga dig - det recept du ger på kruskakligröten, står på paketet är för 4 personer. När det är ens lunch, äter man alltihop då eller "bara" 1 fjärdedel? Mvh Tove

Helahälsan sa...

Hej Tove.
Det recept jag skriver med 1 dl russin som blötlagts i 4 dl vatten, som kokas upp hastigt med 1 dl havregryn och 2 dl kli är faktiskt för EN PERSON, enligt Are. Första gången fick jag bara i mig hälften. Men efter bara tre dagar åt jag glatt hela portionen, med sylt och sojamjölk eller vanligt mjölk och en rågmacka med ost!
Nu är det inga problem att äta så stor portion, men det förutsätter att jag inte ätit något sedan frukost, fem sex timmar innan. Att det är såpass långt mellan måltiderna tror jag är en av förutsättningarna för att bli riktigt hungrig och få i sig hela volymen, som Are menar är viktig. Kliet sätter finfin fart på magen och du blir efter en tid på denna kost, mindre sugen och hungrig än annars. Lycka till,