11 augusti 2010

Alla vill gå ner i vikt

Alla vill gå ner i vikt, sa vännen, när vi diskuterade hälsa häromdagen.
Ja, kanske har hon rätt. Alla vill bli smala och förbli smala, om de lyckats gå ner.
Att vara smal är åtråvärt i vår värld där vi exponeras för ett överflöd av mat dygnet runt.
Men vill inte alla också vara friska? Vi, som lätt drabbas av småkrämpor, och alla som är kroniskt sjuka – visst vill alla förbli friska eller bli friska? Varför skulle annars alla hälso- och medicinreportage, som lovar hälsa locka så många till läsning?
Frisk är nära kompis med pigg. Att känna sig pigg lockar nog lika många tror jag. För mig är åtminstone piggtips alltid attraktiva: drick nässlor, sov längre, motionera mer, you name it! Jag läser det jag kommer över.
Och vill inte alla bli lugna? Rubriker som lovar: Så finner du ro! Bästa tipsen för en lugn höst! Lockar alltid mig, särskilt nu när hösten kryper på.

Smala, friska, pigga och lugna alltså. Hur går det ihop? Går det ihop? Hur ska man hinna med allt? Äta rätt, motionera mera, sova mer och mitt i allt vara lugn?
Jag blir stressad bara jag tänker på det. Övriga livet ska ju också få plats: familjeliv, jobb, städning, matlagning, tvätt, lust och vila.
Har bestämt mig för att prioritera min tid bättre.
Jag har ju antagligen bara ett liv.
Vad är viktigast för mig – NU?

Inga kommentarer: