09 augusti 2010

Tack Pehr-Johan!

Härligt med en ny höst.
Nu är en bra chans att göra förändringar i livsstilen. Till det bättre så klart. Brukar ha någon ny idé varje höst. Andra har utvecklingssamtal på jobbet och varför inte ha ett om sin hälsa, med sig själv?
I mitt samtal, med mig själv var valet enkelt: Jag fortsätter med vegetariskt (rå), kalla avrivningar, löpning och yoga. Och spanar i tidningar och i forskningsrapporter efter nyheter att lära mig av. Men lägger till en sak: Meditation.
Visserligen mår själen bra av både bra mat och motion, men meditation är finfint för den stress som obevekligt brukar äta sig in i åtminstone mig, under höstens lopp. Därför vill jag satsa på att meditera kontinuerligt i höst - också, för att få inre lugn och ro (en ständig utmaning för mig som ha en orosmotor i mig).

Utan stöd går det trögt att göra förändringar, men framförallt att hålla ut.
Jag är glad över allt det stöd jag fått från Pehr-Johan Fager under mitt år i Are Waerlands spår.
Han har bidragit med sin kunskap i ämnet hälsosamt leverne och påpekat detta gång på gång:
Den stora vitsen med Ares levnadsregler är att de omfattar hela livsstilen: kroppen, maten, livskänslan, hållningen i livet, andligheten...
Pehr-Johan vet vad han talar om.
Han ägnar sitt arbetsliv åt hälsan och har givit ut Are Waerlands mest kända bok I sjukdomars häxkittel, på nytt, med aktuella kommentarer där det behövs för att uppdatera Ares texter.
Som brorson till Are Waerland, som hette Fager innan han tog sig namnet Waerland, har han inspirerats av sin farbror och fortsätter det hälsosamma arvet.

Inga kommentarer: