24 augusti 2010

Ät antiinflammatoriskt


För några av oss gör det ondare när löven faller än när knopparna brister.
Visst kan hösten vara mysig. Men den kan också vara, kall blåsig och regnig och mörk. Så jag bävar redan, särskilt idag när hällregnet regerar och stormarna piskar.
Dysterhet påverkar immunförsvaret, därför är det viktigt att äta rätt.
Piggar upp mig med Dr Andrew Weils fina matpyramid för antiinflammatorisk kost.
I den har han sammanfattat de senaste vetenskapliga rönen om hur man ska äta för att slippa de inflammationer som leder till många av de sjukdomar vi annars drabbas av som hjärtsjukdom, Alzheimer och Parkinson, andra sjukdomar vi får av åldrande och autoimmuna sjukdomar som reumatism.
Pyramiden har 12 våningar. I botten finns färska grönsaker och frukter. På våning två, fullkorn, pasta och bönor. På plan tre nyttiga fetter från nötter och växtoljor. På plan fyra havets frukter i form av fisk och skaldjur. På plan fem sojamat som tofu, sojamjölk. På plan sex kokad asiatisk svamp. På plan sju andra källor av protein som ost och ägg. På plan åtta nyttiga örter som vitlök, gurkmeja, ingefära och kanel. På plan nio te grönt te, oolong och vitt. Plan tio kosttillskott. På plan elva rött vin och på tolfte plan nyttiga sötsaker som torkad frukt och mörk choklad.
Fastnar på hans fördjupade kommentar om vinet: Innehåller nyttiga antioxodanter, men drick inte mer än 1-2 glas per dag. Om du inte dricker alkohol: börja inte.
NU väntar kick off och 50-årskalas med frestelser i form av drinkar och vin. Samtidigt lurar Lidingöloppet inom några veckor. Avhållsamhet vore det bästa. Men vill jag?

4 kommentarer:

Anica sa...

Lagom är väl bäst; unna sig litegrann är väl aldrig fel.

Mvh Anica Bratell

Helahälsan sa...

Självklart ska man unna sig lite smaskens. Se bara på chokladen i toppen. Den är liten men naggande god.

Caroline sa...

Väldigt användbar matpyramid. Tror verkligen att det här är ett bra sätt att tänka. Sedan jag läste Sanna Ehdins bok om antiinflammatorisk mat så kryddar jag alltid maten med ingefära,vitlök och gurkmeja. Vill passa på att gratulera dig för alla hälsoframsteg under året!!Det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg. Själv satsar jag rätt mycket på ett ayurvediskt tänk och det har nog rätt mycket gemensamt med IFD-maten!

Helahälsan sa...

Hej Caroline. Vilken bra idé att använda dem som krydda - inte bara som hjälpmedel när man redan är sjuk. Tror också på ayurvedisk tänk och kost. Njöt av maten och mådde så bra när jag var på "hälsohem" i Kerala. De tyckte absolut inte råkost var att föredra, åtminstone inte för mig och min dosha kombination - pitta-kapha. Det komplicerar för mig ibland.