22 augusti 2010

Hur mycket ska jag springa?

Fyra veckor kvar till Lidingöloppet och jag undrar: Hur mycket ska jag löpträna?
Mitt mål är att springa hela loppet och ha en fin upplevelse.
Du springer för mycket, sa en vän, som är erfaren löpare. Hon springer snabbare än jag och har ett fint lätt löpsteg, som imponerar. Fem mil som jag sprang den veckan bara slet ut mig, argumenterade hon.
Skrämd av hennes expertkunskap har det blivit en vilovecka, med bara två löpturer, en på 8 km en på 5 km.
"Fyra-fem mil är nog inte för mycket", menar min PT. Klart du ska springa så mycket så länge du inte drar på dig skador.
Han tränar cykling och de brukar kunna ta längre pass än löpare.
Så vem ska jag lyssna på?
Söndagar brukar bara mina långspringardagar, men nu tvekar jag. Rådfrågar min bok Pulsträning av Jonas Gustrin. Bläddrar på måfå och hittar några bra rader:
”Inför ett maratonlopp rekommenderas vanligtvis träningsrundor på 5-10 kilometer tre till fem gånger ni veckan och en genomsnittlig träningsmängd på 24-40 kilometer per vecka”.
Nu är Lidingöloppet inga 42 kilometer, utan 30, men i kuperad terräng.
Så jag kompromissar och tänker mig en runda på 15 kilometer sådär.
Solen lyser, det är varmt, jag är ledig och frukosten har smält i magen, så vad hindrar mig?


-

Inga kommentarer: