08 oktober 2010

Aldrig mer bantning, sa Oprah

Oprah Winfrey ska aldrig mer banta, läste jag i en notis.
Lika tvärsäkert skulle jag inte kunna uttala mig angående mina experiment med dieter. Banta har jag visserligen aldrig ägnat mig åt, men olika matstilar har jag förtjust provat hela mitt vuxna liv. Är en ny matstil underbyggd med forskning och lovar finfina resultat på hälsa, hud eller åldrande triggas min testlust.
Det är inget fel med det tycker jag.
Varför ska man hålla sig till samma matstil livet igenom, även om man mår ganska bra?
Man kan ju må ännu bättre?
Man kanske till och med når den fulländade hälsan?
Jag äter äpplen, bananer och mandariner till frukost och lockas att kolla in läkaren Helena Nybloms nya bok om hud, "Vägen till friskare hud". Kosten är viktig, menar hon. Frukt och grönt är superviktigt för en fin hy, men snabba kolhydrater är rena rynkfrämjaren.
Slutsatsen låter bekant. Det är det enkla som är bäst och nyttigast för oss, sa redan Are på 30-talet. Mat i så enkel förpackning och så obearbetad som möjligt, alltså.
Måste ha ett äpple till innan det är dags för lunchgröten - kruska.
----------------------------
Nominerad till "Årets hälsoreportage", Svensk Egenvård.

Inga kommentarer: