03 oktober 2010

Stavgång, sa Betty Björk


Ombytta före start på Lidingöloppet.
Träffade Betty Björk på Löpartåget upp till Lidingöloppet. Och hem i oktobernatten mot Göteborg.
Hon var lika strålande nöjd som jag efter sin prestation.
Betty hade dessutom fullföljt en Klassiker med Lidingöloppet.
Vilket sport gillar hon bäst frågade jag. Skidåkningen i Vasaloppet, cyklingen i Vättern, simningen i Vansbro eller löpningen i Lidingö.
- Skidåkningen, sa Betty utan att tveka.
Men hur kan man träna inför skidåkning i Göteborg?
Stavgång, sa Betty.
Hon går i mörkret om kvällarna ute på vägarna där hon bor på Hisingen. Raskt så att hon får upp tempot och flåset. Så åker hon med IK Stern för en helgträning på Långberget, och en ytterligare skidvecka med en av sönerna.
Sen kör hon bara, nio mil.
Imponerande.
Rotade fram mina stavar, som gömts bakom alla sommarkläderna i hallen, och stegade ut på 8:an på lördagseftermiddagen, inspirerade av Betty. Men hu vad de skramlade i gruset. Kanske behöver jag lära mig en bättre teknik?

Inga kommentarer: