11 juli 2010

Ris+bönor ger bästa proteinet

Ofta har jag bara tänkt på att få i mig kolhydrater för att lyckas med träningen. De är de så klart viktiga för att få bränsle.
Men minst lika betydelsefullt är proteinet. Det behövs i rätt sammansättning både före och efter träningen, eftersom det inte kan lagras i kroppen på samma sätt som kolhydrater och fett.
Animaliskt protein ger fullvärdigt protein, de ger de essentiella aminosyrorna som kroppen behöver.
Men de som kombinerar olika vegetabiliska proteinkällor rätt vid måltiden får bättre protein är de ger var och en för sig.
Enligt en artikel i nya träningstidningen Blossom visar ny forskning att ”de grenade aminosyrorna, en undergrupp till de essentiella, är viktigast för muskeluppbyggnaden”.
För dessa är mjölk den absolut bästa källan, eftersom den har höga halter av essentiella och grenade aminosyror.
Kanske en förklaring till varför tonåringar vill hälla i sig massor av mjölk? Deras växande kropp behöver dessa essentiella och grenade aminosyror. Are propagerade starkt för mjölk som en nödvändig del av en vegetarians mat. Än en gång får han rätt av modern forskning.
Torbjörn, nutritionist har kollat vilka de bästa vegetabiliska kombinationerna är:
Råris+bönor
Råris+ärtor
Råris+svarta bönor
Majs+gul ärta
Råg+ kikärtor
Potatis+ linser
Hirs+sojabönor
Läs mer på http://www.nyttgrepp.se/komplementering.html
Eftersom bönorna är svårsmälta föreslår han kombinationen 2:1, alltså dubbelt så mycket ris eller råg som bönor.
Jag får genast en massa bra matminnen från förr, då jag verkligen ”lagade” vegetariskt. Nu river jag mest råa saker. Undrar om kombinationen ger lika bra värde om jag äter råris med groddade mungbönor, som med kokta mungbönor? Måste fråga Torbjörn om han vet hur de påverkas av upphettning.

Inga kommentarer: